کوری بنر چیست؟

  • RSS
ارسال شده توسط صدقی یکشنبه 26 مهر 1394, 08:21:00

آیا چشم بازدیدکننده آن را می بیند؟

چندی پیش در پی خرید "اشتراک ویژه" از یکی از سایت های خوب ایرانی بودم اما هر چه دنبال قسمت خرید میگشتم پیدا نمیکردم. حتی کلمه ی "خرید" را در وبسایت جستجوکردم و باز چیزی حاصل شد. خیلی تعجب کردم که چطور ممکنه قسمتی به این مهمی در سایت وجود نداشته باشد. با اینکه مثل خیلی از مردم دوست نداشتم از صفحه ی "راهنما" استفاده کنم اما ناچارا  صفحه را بازدید کردم و از چیزی که خواندم خنده ام گرفت. خرید اشتراک ویژه بصورت یک تصویر بزرگ، در تمام صفحات موجود بود. جالب بود که مدیر سایت تلاش کرده بود، آنرا به واضح ترین شکل نمایش دهد اما با این وجود من آن را نمی دیدم! این پدیده همان کوری بنر است...

مدیران وبسایت با استفاده از دستگاه یا سرویس های آنلاین ردیابی چشم متوجه شدند که قسمتی از وبسایت آنها توسط بازدید کننده دیده نمی شود. نه به این معنا که مشکل کدنویسی یا طراحی وجود داشته باشد در واقع هیچ مشکل فنی نیست. فقط بازدیدکننده به قسمت هایی از صفحات یک سایت توجه نمی کند. نکته ی قابل توجه اینست که گاهی این قسمت ها دقیقا همان قسمت های مهم سایت است و درواقع تمام هدف مدیر سایت، نمایش این قسمت ها به بازدیدکننده بوده غافل ازینکه آن را به نقطه ای کور تبدیل کرده است.

پس هنگامی که نقاطی  از سایت به چشم بازدیدکننده نمی آید به این معناست که او دچار کوری بنر شده است. اما چرا جلوگیری از رخداد کوری بنر مهم است؟  یکی از مبانی علم عصب پایه بر این اساس است که هر چه توجه مشتری بیشتر به کالایی جلب شود، احتمال فروش آن کالا بالا میرود و یا هرچه توجه بازدیدکننده به قسمتی از تصویر جلب شود، تمایل او به انجام اقدامی راجع به آن تصویر (سفارش، خرید..) بیشتر می شود. پس قسمت قابل توجهی از تکنیک های عصب پایه در جهت جلب توجه بازدید کننده است.

در واقع سیستم مغزی انسانها بگونه ایست که فقط اطلاعات مفید را پردازش میکند و اطلاعاتی که تصور می کند تکراری و غیر مفید هستند را سانسور می کند. از آنجا که مغز عادت کرده است، تبلیغات آنلاین را به شکل بنر ببیند، در هر سایتی که وارد می شود، قسمتهایی از سایت که مانند بنر هستند پردازش نخواهند شد و سانسور می شوند. خصوصیات بنر چیست؟ بنرها معمولا در اطراف وبسایت ها هستند، حرکت دارند و رنگ و گرافیکشان کاملا متفاوت با قسمت های دیگر سایت است. پس برای جلوگیری از کوری بنر باید هر آنچه در یک بنر می بینید را در وبسایت خود لحاظ نکنید. یعنی هیچ قسمتی از صفحه را شبیه بنر درست نکنید و از رنگ ها و سایز فونت هایی که با دیگر مطالب سایت تفاوت زیادی دارند استفاده نکنید. وگرنه بازدیدکننده را دچار کوری بنر کرده، سردرگم و از سایت فراری می دهید.

لازم بذکر است عوامل متفاوت و ریز زیادی در امر جلب توجه و جلوگیری از کوری بنر دخیل است و پژوهشگران از جهات مختلف درمورد آن تحقیق می کنند که در مقالات دیگر به آنها می پردازیم.

همکار گرامی، این مطالب نه کپی هستند نه ترجمه. می توانید آنها را کپی کنید اما لطفا به احترام تلاش هایی که برای تهیه شان کشیدیم لینک سایت را در پایین هر متن ارجاع دهید.


برداشت از محتوای این وبسایت با ذکر لینک سایت آزاد است در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد: